Het Zeeuws Museum heeft regisseurs Jos de Putter, Hanro Smitsman en het duo Mirka Duijn/Nina Spiering gevraagd een film voor het museum te maken. Dit heeft geresulteerd in de korte speelfilm RETOUR (Hanro Smitsman, 15 min); de documentaire LAND VAN VERANDERING (Nina Spiering en Mirka Duijn, 30 min) en de installatie ZEEUWSE KLEI (Jos de Putter, 4 tot 6 uur). Op 15 september beleefden zij hun wereldpremière bij Film by the Sea in Vlissingen.

eilanden

De films vloeien voort uit het project Eilanden dat het museum in 2011 is gestart. Het bestond toen vijftig jaar en vierde haar jubileum met een uitgebreide programmering. Eilanden deed 2 jaar lang een grootschalige oproep aan inwoners en bezoekers van Zeeland om een filmpje te maken met het antwoord op de vraag ‘Wat wil jij bewaren?’ Doel van het project is om de hedendaagse cultuur van Zeeland vast te leggen voor de toekomst.
Het Zeeuws Museum heeft vervolgens de regisseurs gevraagd een film te maken waarbij ze zich laten inspireren door de ruim 1000 filmpjes die zijn ingezonden.

RETOUR – Hanro Smitsman

Met Jeroen Spitzenberger en Sophie van Winden

Productie: Corrino Media Group

Retour vertelt het verhaal van een leven. Van een liefde. Van een verlies dat bewaard wil worden. Van een trauma en het repetitieve karakter ervan. Eén van de eigenschappen van een trauma is dat men de gebeurtenis steeds wil herbeleven om te begrijpen wat er gebeurd is, maar ook om het te verwerken en het uiteindelijk een plek te geven.
Hendrik en Marie reizen hun leven lang, één dag per jaar terug naar de plek waar ooit iets uiterst dramatisch gebeurd is. Zo herdenken ze wat ze verloren zijn, proberen ze te begrijpen wat er gebeurd is en herbeleven ze het geluk dat er ooit was op die dag.

LAND VAN VERANDERING – Nina Spiering en Mirka Duijn

Productie: seriousFilm

West Zeeuws-Vlaanderen, één van de meest geïsoleerde gebieden van Nederland, is in rap tempo aan het veranderen. De visserij, waar het Zeeuwse havenstadje Breskens om bekend staat, is in korte tijd bijna volledig verdwenen. Boeren trekken weg als gevolg van schaalvergroting. Daarnaast is er geen hoger onderwijs in het gebied, waardoor veel scholieren direct na de middelbare school vertrekken om nooit meer terug te keren. Velen richten zich daarom op een nieuwe industrie: het toerisme. Vakantieparken worden binnen korte tijd uit de grond gestampt. Zal dit de oplossing voor de problemen in het gebied zijn? Inwoners houden hun adem in terwijl ze hoopvol afwachten.
De makers vroegen zich af: Hoe is het om te leven in een afgelegen land waar alles in verandering is? Wat is als inwoner van zo’n gebied je identiteit?

De film is een poëtische collage van portretten van West Zeeuws-Vlamingen. Portretten van bijvoorbeeld de Breskense schipper Jaap Albrechtse, die een camera meekreeg toen hij het vissersberoep er noodgedwongen aan gaf en zijn schip naar Afrika bracht. Of de 22-jarige Mariëlle Notebaart die hetzelfde jaar werd verkozen tot Breskens’ garnalenprinses. Maar ook de schorren en slikken, de modder en de eeuwig waaiende wind spelen een rol.

ZEEUWSE KLEI – Jos de Putter

Productie: Dieptescherpte bv.

Wat levert het op als je drie seizoenen lang een camera zet op een paar vierkante meter klei? Verrassend veel! In Zeeuwse klei wordt de blik gericht op de microkosmos van een stukje grond van slechts enkele vierkante meters. Gedurende een periode van negen maanden is  elke dag 1 minuut aaneengesloten gefilmd en die minuut begint elke dag 1 uur later. De verstilde beelden, die non stop in drie vlakken worden getoond, hebben een bijna hypnotiserende werking. Jos de Putter keert met Zeeuwse klei op eigenzinnige wijze, 20 jaar na Het is een schone dag geweest, terug naar de hem zo vertrouwde Zeeuws–Vlaamse grond.