Woorden koppelen aan beelden en beelden koppelen aan woorden. Dit is een leerzame oefening in taalvaardigheid. Kunstwerken zijn inspirerend, schudden wakker en roepen vragen op. Samen kijken naar kunst betekent taal vinden waarin kinderen beleving en fantasie leren delen. Er wordt stilte en aandacht gevraagd bij het kijken en ook voor het luisteren naar elkaar. Zo leren de kinderen nieuwe inzichten met elkaar delen.

boeken

TAALVAARDIGHEDEN

In het derde en vierde leerjaar van het basisonderwijs leren de meeste kinderen de Nederlandse taal schrijven en lezen. In het vijfde en zesde leerjaar vormen ze ideeën over zichzelf, over hun omgeving en over wat zij wel en niet waarderen. Zij leren steeds beter zichzelf uitdrukken in taal en beeld en groeien in zelfstandigheid.

PLUSVARIANTEN

BEELDTAAL is een lesprogramma met plusvarianten. Afhankelijk van het leerjaar en het aantal begeleiders worden verschillende werkvormen ingezet. Dat houdt in dat er niet alleen gekeken en gesproken wordt, maar dat er, afgestemd op het niveau, ook kan worden geschreven, gelezen en getekend.

BEELDTAAL: KIJKEN, WOORDEN VERZAMELEN, VERTELLEN
BEELDTAAL+: KIJKEN, WOORDEN VERZAMELEN, VERTELLEN EN TEKENEN
BEELDTAAL++: KIJKEN, WOORDEN VERZAMELEN, VERTELLEN, TEKENEN EN SCHRIJVEN

BEELDTAAL

BEELDTAAL+

BEELDTAAL++

bij onvoldoende begeleiders
(<1 op 5 leerlingen)
groep 3 en 4 groep 5 en 6
KIJKEN, WOORDEN VERZAMELEN, VERTELLEN KIJKEN, WOORDEN VERZAMELEN, VERTELLEN, TEKENEN KIJKEN, WOORDEN VERZAMELEN, VERTELLEN, TEKENEN EN SCHRIJVEN
Grotere werkgroepjes Voldoende begeleiders Grotere zelfstandigheid en voldoende begeleiders
Leerlingen tekenen/schrijven niet Leerlingen tekenen/schrijven op de BEELD werkbladen Leerlingen tekenen/schrijven op de BEELD en TAAL werkbladen
Begeleiders vullen de TAAL werkbladen in Begeleiders vullen de TAAL werkbladen in en zijn verantwoordelijk voor correct gebruik/bijhouden van potloden Begeleiders zijn verantwoordelijk voor correct gebruik/bijhouden van potloden
De BEELD werkbladen worden na het bezoek meegegeven aan de docent Extra tekenopdrachten

PRAKTISCHE INFORMATIE

DUUR: 1,5 uur
Optioneel aanvullend: 30 minuten tekenactiviteit, met ruimte voor kleur en verdieping.
KLAS: 3, 4, 5 en 6
DISCIPLINE: Taalvaardigheid, Oriëntatie op jezelf, de wereld en kunst.
• De kinderen maken kennis met het Zeeuws Museum en met kunst. Kunst kan inspireren, wakker schudden, vragen oproepen en uitroepen ontlokken.
• De kinderen leren zich uitdrukken, door woorden te koppelen aan beelden en beelden te linken aan woorden.
• De kinderen leren aandachtig naar elkaar luisteren en nieuwe inzichten delen.
• De kinderen leren zich verhouden tot elkaar en de wereld.
KOSTEN 2024: Schoolklas max. 30 leerlingen: €183,-
Per museumdocent bedragen de kosten €91,50.
Begeleiders en kinderen tot en met 18 jaar krijgen gratis toegang tot het museum.
Optioneel aanvullend: 30 minuten tekenactiviteit: €30,50.

BEGELEIDING: Begeleiders spelen een cruciale rol en worden gevraagd actief betrokken te zijn bij de uitvoering van BEELDTAAL. Bij onvoldoende begeleiders is het niet mogelijk de leerlingen te laten tekenen en schrijven.

Kijk op de pagina Groepsbezoek basisonderwijs voor algemene informatie en reserveren.