Cacaoblik van het merk Kwatta
Vanaf het midden van de 19e eeuw heeft de Nederlander Gustaaf van Emden een cacaoplantage in Suriname met de naam Kwatta. Na terugkeer in Nederland in 1883 start deze Van Emden, aanvankelijk samen met anderen, een bedrijf in Breda. Sinds 1884 draagt deze N.V. Stoom Cacao- en Chocoladefabriek Kwatta de merknaam Kwatta. De merknaam verandert later regelmatig van eigenaars, maar bestaat nog steeds. De naam is sinds 1972 in Belgische handen en maakt nu onderdeel uit van het Amerikaanse Heinz. In Breda is niets meer van de Kwatta-fabriek te vinden.
Het bedrijf Kwatta is lange tijd bijzonder sterk in het maken van reclame. Het weet op zeer vooruitstrevende wijze de strijd aan te gaan met concurrentie van bedrijven als Droste en Van Houten. Dit metalen blik van rond het jaar 1900 is daar een goed voorbeeld van. Teksten wijzen op de geweldige kwaliteit zoals hier 'gegarandeerd zuiver'. Het gebruikte beeld werkt aansprekend. Op dit blik zien we een gezellig tafereel van gewone mensen in de streekdracht van het eiland Marken.
In 1907 overleeft Kwatta een crisis op de cacaomarkt door chocolade in reepvorm te gaan verpakken. De naam 'een reep Kwatta' is sindsdien lange tijd synoniem aan 'een reep chocolade'. Op de wikkel van de repen wordt vanwege hun populariteit bij het leger een soldaatje afgebeeld. Met het uitknippen van deze plaatjes op de wikkel kan worden gespaard voor cadeautjes zoals tinnen poppetjes en bordjes. Ook met dit soort spaaracties is Kwatta zijn tijd vooruit.