Heeft u wel eens van draagtekens of insignes gehoord? Het zijn eeuwenoude loodtinnen broches met de meest uiteenlopende afbeeldingen – van religieus tot uiterst obsceen. Met name de penissen en vagina’s met vleugels, baarden en benen spreken tot de verbeelding. In de middeleeuwen werden deze goedkope speldjes op grote schaal door alle lagen van de bevolking in West–Europa gedragen. Wat wilde de drager hiermee zeggen? En welke betekenis heeft deze bijna verdwenen beeldcultuur nu voor ons? Gedurende de tentoonstelling zoeken we, met behulp van social media, naar antwoorden.

Zeeuwse klei

De honderden insignes die voor de tentoonstelling bij elkaar zijn gebracht, zijn opvallend vaak in Zeeland gevonden. Dit is geen toeval; de Zeeuwse klei is een uitstekende conservering voor het materiaal van de draagtekens.

De kunstenaars

In Sign of the times wordt een vergelijking gemaakt tussen de middeleeuwse en hedendaagse manier van communiceren met beeld. De snelheid waarmee beelden heden ten dage geproduceerd en - op internet - verspreid worden, is bijna niet te bevatten. Nieuwe media is ook het domein van mediakunstenaars Dennis de Bel, Roel Roscam Abbing en Constant Dullaart. Speciaal voor de tentoonstelling leggen ze nieuwe relaties tussen de middeleeuwse en huidige beeldcultuur.

E-publicatie

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling is de e-publicatie Sign of the Times, understanding insignia in a world of flux samengesteld met bijdragen van kunstenaars Constant Dullaart en Roel Roscam Abbing, grafisch ontwerper Ruben Pater, kunsthistoricus Hanneke van Asperen, Willy Piron van de Radboud Universiteit en Tinderexpert Janelle Ward (Erasmus Universiteit). De vormgeving heeft Glamcult Studio zich laten inspireren door internet aesthetics. 

Voor deze tentoonstelling en publicatie werkt het Zeeuws Museum samen met Kunera, werkgroep middeleeuwse insignes van de Radboud universiteit in Nijmegen.